Följ #arbetslycka på FacebookFölj #arbetslycka på TwitterFölj #arbetslycka på Instagram

Experternas bästa tips

Experternas bästa tips för att stressa ned

Rör på dig. Du bränner inte bara fett utan även stressade hormoner som ligger kvar från dagen. Kanske har de legat där och skräpat länge. Fyll på med positiva hormoner istället. Ta en rask promenad i en vacker miljö med en god vän.

Fokusera på här och nu. Inte där och då. Vad händer just nu? Precis nu? Blunda och lyssna till din andning. Hur låter den? Hur känns den?

Lär dig skillnaden mellan att sova och vila. För att sova bra måste du vara utvilad. Var hittar du din återhämtning? Titta på film, läsa böcker, simma? Planera in återhämtning i kalendern.

Gör små, små förändringar. Gå upp tio minuter tidigare. Gå av en hållplats tidigare. Ät lunch ensam. De stora förändringarna kräver så mycket energi så just när det är som stressigast så kan de lätt kännas övermäktiga. Delmål och små förändringar ger kraft till mer.

Öva acceptans. I livet kan du inte förändra allt, det du kan förändra är ditt förhållningssätt.  Om chefen är knäpp så är chefen knäpp. Försök fokusera på annat. Sortera ut vad du kan påverka och vad kan du inte kan påverka. Du kan säga upp dig eller skilja dig men du kan inte ändra en annan människa. Stanna eller gå. Ta ett beslut. Acceptera konsekvenserna av beslutet du tar.

Experterna bästa tips för effektiv konflikthantering

1) Lyssna med stora öron på varandra
En diskussion behöver inte vara en konflikt. Det är sunt och spännande att ha olika åsikter.

2) Hitta de små trassligheterna
Ha regelbundna samtal med dina medarbetare, deltagare, vänner och andra. Våga fråga, finna och tidigt fånga upp trasselsuddarna.

3) Fly inte - ta hand om konflikten när den är liten
En vanlig reaktion hos människor vid konflikt är att dra sig undan. Kom ihåg att en liten konflikt är lättare att ta hand om än en stor, precis som ett skavsår.

4) Laga relationen
Kom ihåg att en konflikt är en skada i relationen mellan människor, den går ofta att laga. Fokusera på alla parter i konflikten. Alla är lika viktiga.

5) Ta time out
Be parterna att ta time out för möjlighet att lugna sig lite. I en konflikt har känslorna förmåga att ta över, faktiskt ända upp till 90 procent. Resten handlar om sakfrågan. Ha det i åtanke.

6) Hitta missförstånd
Ta reda på vad konflikten egentligen handlar om finns det något under ytan? Många konflikter kan i grunden vara missförstånd eller följden av olika outtalade förväntningar.

7) Äg din egen konflikt
Alla har rätt till sina egna konflikter! Det är viktigt att inte gå in i andras konflikter och ta över, men du kan underlätta genom att se till att de får stöd i att hantera situationen.

8) Alla har ordet
Låt varje deltagare i konflikten sätta ord på händelsen utifrån tanke, känsla och handling.

9) Medla
Använd en tredje part en opartisk medlare som hjälp att hantera konflikten. Medlarens funktion är att skapa dialog, inte försvar. Utbilda gärna medlare inom er verksamhet.